Logotyp Wisła Płocka S.A.
Oficjalna strona internetowa
WISŁY PŁOCK S.A.


Strzelanka, która była hitem kafejek internetowych - Retro Recenzja #73

 

W latach 90’ coraz bardziej powszechnym stawały się gry nastawione na zabawę wieloosobową. Jednak w Polsce dostęp do internetu był w posiadaniu nielicznych. Z tego względu sporym szacunkiem wśród młodzieży cieszyły się tzw. kafejki lub kawiarenki internetowe. Można tam było za drobną opłatą zanurzyć się w wirtualny świat. Jedną z popularniejszych wtedy rozrywek była gra, w której nie zdobywało się “killi”, a fragowało. Wróćmy wspomnieniami do Unreal Tournament.

Zaczęło się w 1998 roku. Wtedy studio Epic (dzisiaj Epic Games - ci od Gears of War czy Fortnite) wypuściło Unreal, czyli pierwszoosobową strzelankę w klimatach science-fiction. Gra zachwyciła fabułą w trybie solo, ale wielu fanów doceniło również tryb multiplayer. Z tego powodu twórcy zdecydowali się wydać w listopadzie 1999 roku Unreal Tournament. Zapewne nawet oni nie spodziewali się, że stworzyli podwaliny pod rozgrywki e-sportowe.

 

 

W drugiej połowie lat 90’ branża gier zaczynała się dość niemrawo otwierać na rozgrywki sieciowe. Wśród FPS-ów największą renomę miał wtedy Quake (Doom powoli zaczynał trącić myszką), który pod koniec wieku stanął w szranki właśnie z Unreal Tournament. Dlaczego to produkcja Epic okazała się lepsza?

Zapomnijmy o “dzisiejszych” strzelankach. W Nierealnym Turnieju brak grindu, poziomów czy klas. Jedyną opcją personalizacji jest wybór modelu postaci i twarzy, co w żaden sposób nie wpływa na rozgrywkę. Jest to bardzo sprawiedliwe, a dodać jeszcze należy, że każdy z graczy zaczyna rozgrywkę ze zwykłym pistoletem i młotem pneumatycznym. Innych broni, amunicji oraz bonusów trzeba szukać po mapie. Map jest tylko kilka, ale większość z nich może występować w różnych trybach rozgrywki. Są one bardzo, hmm, multiplayerowe. Twórcy nie silili się, żeby plansze były szczególnie ładne. Ich cel był prosty - miało się na nich fajnie strzelać. Futurystyczne lokacje pełne są bocznych przejść, wyskoczni czy poukrywanych broni. Ja najmilej wspominam mapę na obrazku poniżej.

 

 

Unreal Tournament oferuje kilka trybów zabawy sieciowej. Poza oczywistym Deathmatchem czy Capture the Flag tytuł proponuje tryb Dominacji (kontrola określonych punktów na mapie) oraz Szturm, w którym obie drużyny na zmianę bronią określonych punktów (bardzo podobne zasady co w Overwatchu). Ten ostatni tryb tak spodobał się fanom, że kiedy go zabrakło w kontynuacji z 2003 roku, wszyscy wskazywali to jako największy minus.

Wróćmy jeszcze do uzbrojenia. Wspomniałem, że zaczynamy zabawę z pistoletem i młotem pneumatycznym. Nie wspomniałem natomiast, że ten drugi potrafi zrobić z przeciwnika krwawą miazgę. Twórcy UT postanowili, że ich futurystyczne bronie będą bardzo przerysowane i, cóż, nierealne. Może lasery czy strzelające plamami kwasu karabiny nie robią większego wrażenia, ale taki Ripper już tak. Potrafi on wystrzeliwać odbijające się od ścian naostrzone kółka, które potrafią dekapitować naszych rywali. Urozmaiceniem jest też to, że każda pukawka ma dwa rodzaje ataków. Najpotężniejszą bronią jest z pewnością Redeemer, który wystrzeliwuje pocisk nuklearny (gracz kieruje nim jak rakietą), powodujący dewastujące szkody. Jeśli dobrze trafimy możemy usłyszeć głos komentujący nasze zagranie: m-m-monster kill!

 

 

To właśnie strzelanka z 1999 roku wprowadziła coś co wryło się w pamięć wielu graczom. Poza wspomnianym wyżej zawołaniem jest przecież jeszcze tradycyjny “headshot”!

Graficznie to Quake III wygrywał. Nierealny Turniej ma po prostu lekko podrasowaną oprawę, względem swojej poprzedniczki sprzed roku. Przewagą UT jest zaś specyficzny klimat, grywalność oraz drobne szczegóły, jak wspomniane wyżej zawołania po naszych fragach. Do tego twórcy zaimplementowali w menu mutatory, czyli różne modyfikacje rozgrywki. Bez przeszkód możemy ustawić sobie zmniejszoną grawitację, niewidzialność graczy czy ograniczenie do konkretnych spluw.

Nie ma przypadku w tym, że Unreal Tournament zagościł w rozgrywkach turniejowych (e-sportowych). W latach 2001 i 2002 tytuł Epic stanowił jedną z gier na World Cyber Games. Poniżej starcie finałowe turnieju sprzed 22 lat!

 

 

W latach 90’ nasz kraj był lekko “zacofany” - przynajmniej, jeśli chodzi o dostęp do internetu. Domowa sieć była rzadkością, dlatego w Polsce w tamtym okresie furorę wśród młodzieży robiły kawiarenki internetowe, w których za kilka złotych (ja pamiętam 2 zł za godzinę) można było zasiąść do komputera podłączonego do internetu. Dzięki temu mogliśmy poznać m.in. Unreal Tournament.

Jednak twórcy wyszli też naprzeciw ludziom bez internetu, ponieważ w UT można bawić się również z botami. Brzmi to głupio, ale gra z 1999 roku (w odróżnieniu od swojego konkurenta) oferuje naprawdę wysoki poziom sztucznej inteligencji - nawet z dzisiejszej perspektywy! Komputerowi przeciwnicy szukają lepszych broni i power-upów. Gracz może się z nimi komunikować za pomocą rozkazów czy nawet określić model ich zachowania (np. berserk lub unikający starć). Nie bez przyczyny najwyższy poziom trudności botów określony został jako “Godlike”.

 

 

“Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta” - to powiedzenie pasuje idealnie do sytuacji na początku lat 2000 w kwestii strzelanek multiplayer. O tron walczyły Quake III z Unreal Tournament, ale ostatecznym zwycięzcą został niepozorny FPS, który na początku był modyfikacją do pierwszego Half-Life’a. Jednak to już historia na inny tekst…

 

Wcześniejsze gry w serii Retro Recenzji, kliknij i zobacz:

StarCraft, Half-Life, Max Payne, Heroes 3, GTA2, Syberia, Medal of Honor: Allied Assault, Commandos, Diablo II, Twierdza, Worms: Armageddon, S.T.A.L.K.E.R, Postal 2, GTA: Vice City, Age of Empires 2, NFS: Most Wanted, Gothic, Kangurek Kao, Call of Duty, Warcraft III, Another World, Wiedźmin, Mafia, Książę i Tchórz, Sacred, THPS2, Harry Potter 1&2, Fable, Wolfenstein, Emergency, Tomb Raider, This War of Mine, Metro 2033, Broken Sword, The Sims, God of War, Robin Hood, Mortal Kombat, Painkiller, King's Bounty, Half-Life 2, GTA: San Andreas, Larry Laffer, Modern Warfare, Diablo, Gothic II, SimCity 3000, Rayman 2, Hitman 2, Mass Effect, Dungeon Siege, Doom 3, XIII, Carmageddon, Far Cry 3, Baldur's Gate, Call of Juarez, Bioshock, Planescape: Torment, Monkey Island, Medal of Honor: Wojna na Pacyfiku, Neverhood, Diablo III, GTA III, Max Payne 2, Risen, Pac-Man, Heroes 4, Mario, Gothic 3, Age of Empires 3, Titan Ques





ZOBACZ TAKŻE:


Właściciel

Sponsor strategiczny

Sponsorzy główni